Om undervisningen

Hvem underviser vi for?

Vi underviser i hovedsak for:

  • Ungdomsskoler
  • Russ og videregående skoler
  • Folkehøyskoler
  • Spesialoppdrag
  • Konfirmasjonsgrupper

Spesialoppdrag er blant annet undervisning av blinde, døve, på asylmottak og for andre elever med behov for spesielt tilrettelagt undervisning.

Undervisningen til MSO er dekket av Helsedirektoratet, men på grunn av reiseutgifter til våre undervisere og utstyrskostnader så har skolene en egenandel.

Undervisningsopplegget

Det som er beskrevet her er vårt standardopplegg for ungdomsskoler, konfirmantgrupper og vgs. Ved hvert oppdrag er det alltid én kvinnelig og én mannlig representant fra MSO som har undervisningen. Undervisningen vår varer i 3 timer, enten før eller etter lunsj. Vi deler undervisningen inn i 3 deler, der en del tilsvarer ca. 1 time. Noen variasjoner vil forekomme for å tilpasse gruppen, alder og informasjon vi får fra læreren. Av voksenpersoner er det kun vi som er tilstede under undervisningen, dvs. at ansatte ikke skal delta.

NB! Ved undervisning ved folkehøyskoler, asylmottak o.l., eller ved forespørsel fra kontaktperson vil undervisningen variere mer og se annerledes ut.

Første del

  • Pubertet – hvilke forandringer går kroppen gjennom?
    • Stemmeskifte
    • Humørsvingninger
    • Vekst (generelt, i bredden og i lengden)
      • Muskelvekst hos gutter
      • Bredere hofter hos jenter
    • Vekst av kjønnsorganet
    • Økt behåring og svetteproduksjon
    • Kviser
    • Tenker mer på sex, enten med gutter og/eller jenter og/eller seg selv
  • Oversikt over anatomien til guttens og jentas kjønnsorgan
    • Både indre og ytre kjønnsorgan hos jenter
    • Fysiologien bak testikler, prostata, eggstokker og livmor
  • Fysiologien bak graviditet og menstruasjon
  • Abort
    • Hvordan man regner lengden på svangerskap
    • Hvilke muligheter man har ved graviditet
    • Hva som kan gjøre menstruasjonen uregelmessig
    • Hvor man kan ta en abort/ få hjelp

Andre del

Den andre delen  er ikke like fakta-basert, her ønsker vi heller at undervisningen er drevet av dialog, samtale og aktivitet blant elevene.  Vi snakker i denne delen om holdninger, og bruker det vi kaller “triggere”. Dette er “leker”/ historier/ skuespill som skal “trigge” elevene til å bevisstgjøres på egne holdninger rundt ulike temaer.

Temaer vi snakker om her varierer fra alderstrinn og gruppe, da vi prøver å tilpasse slik at den blir relevant for den enkelte klasse/ gruppe. Vanligvis er vi innom temaer som sjekking, forelskelse, seksuell debut, grensesetting, ansvar for prevensjon, alkohol, rus og sex, nettvett og seksuell legning.

Vi snakker alltid om seksuelle overgrep, holdninger rundt det og definisjonen av et seksuelt overgrep. Vi snakker da om hvilke situasjoner overgrep oftest oppstår, og hvem det oftest skjer mellom. Vi informerer også om hva man kan gjøre hvis man blir overgrepet (nærmeste mottakssenter), og hva man gjør dersom noen forteller deg at de har blitt overgrepet.

Tredje del

  • Seksuelt overførbare infeksjoner / kjønnssykdommer
    • De som er mest relevante i Norge
    • Vanligste symptomer
    • Hvordan, hvor og når man skal teste seg
  • Prevensjon
    • Ulike typer prevensjon
    • Hvordan de ulike typene brukes
    • Forskjell på hormonelle med og uten østrogen
    • De fysiologiske virkemekanismene bak hormonell prevensjon
    • Usikre prevensjonsmidler som å “hoppe av i svingen” og “sikre perioder”
  • Spørsmålsrunde
    • Anonym spørsmålsrunde med lapper der elevene kan spørre om det de ikke har fått spurt om tidligere eller som de ikke har turt å spørre om i plenum
  •  Kondomskole
    • Hvordan man skal sette på kondom steg for steg
    • Hvordan man sjekker at kondomen ikke har sprukket under samleie
    • Elevene prøver selv å sette på kondom riktig